Spelletjes in appstores kennen doorgaans een hoge omloopsnelheid. Even razend populair, dan weer gedumpt voor de volgende hype. Bouwgame Minecraft spot echter met de wetten van de moderne gamesindustrie.
Zo sta je als gamemaker in de top 10 van de app-store van Apple en Google’s Android, zo lig je eruit, voorbij gestreefd door een nieuw, hip spelletje.
De grillige populariteit van computergames doet veel makers kiezen voor het freemium-model. Downloaden is gratis, maar wie een uitgebreide of reclameloze versies wil, moet betalen.
Minecraft, een soort virtuele Lego-wereld waarin je zelf huizen en steden kunt bouwen, onderscheidt zich van veel andere spelletjes. Gebruikers moeten direct betalen voor downloads op de pc, een spelconsole of een mobiel apparaat. Dat heeft de populariteit van Minecraft echter geen kwaad gedaan, schetst zakenkrant The Wall Street Journal.
Minecraft: betaald en populair
Het spel werd in 2009 ontwikkeld door de Zweed Markus Persson en wordt geëxploiteerd door het bedrijf Mojang, waarvan hij mede-eigenaar is.
Tegenover de WSJ gaf Mojang deze week aan over 2013 omgerekend 226 miljoen euro te hebben omgezet, bij een nettowinst van 92 miljoen euro. Dat komt neer op een nettowinstmarge van ruim 40 procent. De winst lag 150 procent hoger dan een jaar eerder en de omzet 38 procent.
"Normaal gesproken verwacht je bij games een afnemende populariteit een jaar na de lancering, maar dat is bij ons nooit gebeurd", zegt Mojang-directeur Carl Manney tegenover de WSJ.
Minecraft ook gewild op pc
Eén van de geheimen is dat Minecraft niet alleen op mobiele applicaties zoals tabletcomputers populair is, maar ook goed wordt verkocht op spelcomputers en de pc. Afgelopen jaar kwam liefst 38 procent van de omzet van de pc-versie.
Vier jaar na de lancering is Minecraft dan ook nog altijd zeer winstgevend. Ter vergelijking. De maker van de game 'Candy Crush Saga', King Digital, boekte afgelopen jaar een omzet van 1,9 miljard dollar. Fors meer dan Mojang, maar dit bij een nettowinst van 568 miljoen dollar. Dat komt neer op een 10 procent lagere winstmarge van ongeveer 30 procent.
Bovendien werken er 665 mensen bij King Digital, tegen 40 bij Minecraft-uitgever Mojang. Anders gezegd: de omzet per werknemer ligt bij Mojang bijna drie keer zo hoog als bij de maker van Candy Crush Saga, die inmiddels mikt op een beursgang.
Lees ook
Maker Candy Crush wil 360 miljoen euro ophalen met beursgang
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl